Kuinka sairausteollisuus tekee meistä kipeitä? – medikalisaation epäeettisyys / prof. Markku Myllykangas / 16.1.2012

 

foorumi medikalisaatio2

Terveyssosiologian professori Markku Myllykangas vieraana foorumilla 16.1.2012.

 

KUINKA SAIRAUSTEOLLISUUS TEKEE MEISTÄ KIPEITÄ? - medikalisaation epäeettisyys / Myllykankaan tiivistelmä

Medikalisaatio tarkoittaa muun muassa elämäntapahtumien, käyttäytymisen ja poikkeavuuksien lääketieteellistämistä eli niiden käsittelemistä lääketieteen ja terveydenhuollon keinoin. Arjen pulmista tehdään lääketieteellisiä ongelmia. Kaikkeen etsitään ratkaisua terveydenhuollosta ja lääketieteestä. Ja pillereistä. Medikalisaatioon kuuluu myös kritiikki lääkäreitä, lääketiedettä ja koko terveydenhuoltoa kohtaan. Medikalisaation imussa paisuu paramedikalisaatio, eli uskomuslääkintä, puoskarointi.

Perin luonnolliset asiat kuten lisääntyminen ja syntymä ovat yhteiskunnassamme medikalisoitu. Odottavasta äidistä on tehty potilas. Ihmisen kasvu, vanheneminen ja kuolema ovat myös kokeneet medikalisaation mahdin.

Kun joku asia on medikalisoitu, niin paluuta ei yleensä ole. Poikkeuksen muodostavat vaikkapa homoseksuaalisuus ja masturbaatio. Kumpaakaan ilmiötä ei enää pidetä sairautena. Homoseksuaalisuus poistettiin tautiluokituksista 1970-luvulla. Kun takavuosina pappien siunaamina lääkärit yrittivät sadistisin keinoin estää, että käsi ei olisi käynyt, niin nyt masturbointia pidetään jopa suositeltavana terveysliikuntana.

Osaa medikalisaatiosta kutsutaan sairauksien kaupusteluksi ja tautitehtailuksi (disease mongering). Lääkefirmat markkinoivat lääkkeiden lisäksi yhä enemmän sairauksia. Taudinkeksijät eli lääkärit sekä lääke- ja muu sairausteollisuus muokkaavat innolla erilaisista hyvin yleisistä ja epämääräisistä oirevyyhdeistä "oikeita" sairauksia. Niille annetaan uskottavia nimiä kuten fibromyalgia, amalgaamioireyhtymä, krooninen väsymysoireyhtymä, hiivasyndrooma, naisten seksuaalinen toimintahäiriö, miesten vaihdevuodet, sosiaalinen ahdistushäiriö (entinen "sosiaalinen fobia" eli henkilö on ujo), ärtynyt paksusuoli, suru ja murhe, pelihimo, kaljuus, sarkopenia, synnytyksen jälkeinen masennus, levottomat jalat -oireyhtymä, hapannaama (dysthymia), yliaktiivinen rakko, ylivilkkaus tai ennenaikainen siemensyöksy.

Ihmisruumiista on tullut lääketieteellinen projekti. Koko ruumis on pala palalta medikalisoitu. Ikuisen nuoruuden ja kauneuden haikailun myötä kauneusleikkaukset lisääntyvät. "Rumuus on sairaus, joka on hoidettava". Yhä useammat naiset ottavat remonttilainaa hankkiakseen itselleen isommat kumitissit, rasvaimun, kasvojen kohotuksen tai emätinmuotoilun. Miesten restaurointikin yleistyy.

Medikalisaation myötä yhä vähäpätöisemmät oireet nähdään vakavina ja tautien riskit (esim. seerumin kolesteroli ja verenpaine) sairauksina. Ongelmien esiintyvyyttä liioitellaan rajusti markkinoiden kasvattamiseksi. Medikalisaatioon kuuluu olennaisena osana sairauden rajan vyöryttäminen mielivaltaisesti terveempien suuntaan. Esimerkkeinä seerumin kolesteroli, verenpaine, masennus, erektiohäiriö tai vaikkapa Alzheimerin tauti.

Lääke- ja muut terveysmainokset ovat entistä enemmän pelkkää harhaista mielikuvamainontaa. Sitä on usein vaikea erottaa luontaistuotteita mainostavasta roskasta. Yhä merkittävämpi osa mainonnasta suunnataan "terveille" ihmisille. Heidät pitää mainonnan avulla saada tuntemaan itsensä sairaiksi. Terveysmainonta ruokkii tautitietoisuutta, hätää, tuskaa, kuoleman pelkoa, tyytymättömyyttä ulkoiseen olemukseen ja turhia toiveita. Mainonnalla kammetaan jo ennestään pelokasta, hyperherkästi jokaista elintoimintojen muutosta ja vihlaisua säpsähtävää luulotautista entistä tautikammoisemmaksi. Mörköjä riittää. Tuhannet sairaudet vaanivat koko ajan uhrejaan. Myynninedistämisessä vähäpätöinenkin terveysongelma muuntuu kuolemantaudiksi.

Terveyspalvelujen menekkiä yritetään vauhdittaa mainosten lisäksi erilaisilla yleisötilaisuuksilla, jotka pyörivät hyvin yleisien vaivojen ympärillä, kuten osteoporoosi, miesten eturauhassyöpä, erektio-ongelmat ja yleensä seksuaaliterveys. Kyseiset tilaisuudet ovat käytännössä tautitietoisuuden nostatusta, turhien tutkimusten kaupustelua ja usein myös reseptilääkkeiden piilomainontaa. 

Medikalisaation taustalla kummittelevat erityisesti ahneet lääkefirmat ja niiden koukkuun jääneet lääketehtaiden lisensiaatit. Lääkefirmat panevat noin kolme kertaa enemmän rahaa tuotteidensa markkinointiin, mainontaan, myynnin edistämiseen ja lääkäreiden voiteluun kuin tutkimukseen ja tuotekehittelyyn. Lääketeollisuus ohjaa liiaksi lääkintää (esim. hoitosuositukset) ja terveydenhuoltoa. Lääkäreiden jatko- ja täydennyskoulutus on lähes tyystin lääkefirmojen kontolla. Monet potilasjärjestöt ovat vain osa farmafirmojen markkinointikoneistoa.

Medikalisaation hillitseminen näyttää mahdottomalta. Medikalisaatiokehityksen päässä häämöttää epätoivottava tulevaisuudenkuva, pharmageddon. Sillä tarkoitetaan sysimustaa maailmaa, jossa lääkintä aiheuttaa enemmän haittaa kuin hyötyä.

Alustuksen luentorunko (power point) pdf-tiedostona.

 

foorumi medikalisaatio 1