Valkoinen raivo -elokuvaesitys + paneelikeskustelu / 25.1.2016
- Tietoja
- Luotu: 26.01.2016 08:16
- Viimeksi päivitetty: 27.01.2016 10:04
”Käsittelemättömät tunteet eivät koskaan kuole. Ne voidaan haudata elävältä, mutta jossain vaiheessa ne tulevat esiin – entistä rumempina”, väittää Sigmund Freud. Tämän perustavanlaatuisen tunnedynamiikan äärellä liikkuu myös Arto Halosen vaikuttava elokuva, Valkoinen raivo. Tarinan tunnekenttä on laaja. Seuraavassa argumentoin kuitenkin, että tematiikan ja ongelman ydin on ennen kaikkea häpeä, jonka ympärillä kiertävät kateus ja voimattomuus.
Kateus on salakavala tunne. Hätäisen mielen tekisi sivuuttaa se lähinnä katkerien ja kitkerien typeryytenä. Näyttää kuitenkin olevan toisin. Kateus on aivan tavallisten ihmismielten arkipäiväinen, banaali demoni. Lauri, Valkoisen raivon päähenkilö, herätti koulumenestyksellään ja älyllään kateutta. Lauriin kohdistuva kateus purkautuu ja seuraa kiusaamisena aina alakoulusta akateemisen maailman huipulle asti.
Entä mitä on kateuden takana? – vertailu, tuo lyhin tie helvettiin. Alemmuuden ja huonouden kokemusta ruokkiva vertailu on puolestaan häpeän tie. Kiusaajia vaivaa riittämättömyys, alemmuus suhteessa Lauriin. Kiusaajat häpeävät myöntää omaa kateuttaan. Lauri puolestaan sinetöi yhteentörmäyksen omalla ylimielisyydellään. On ironista, että Laurin ylimielisyys on yhtälailla häpeän kätkemisoperaatio. Sen taustalla on isän kuolema ja yksinhuoltajan lapsen rooli.
Suomalaisen häpeätutkimuksen uranuurtajat, psykoanalyytikot Pentti Ikonen ja Eero Rechardt, määrittelevät häpeän reaktioksi hyväksyvän vastavuoroisuuden puutteeseen. Tämä nimenomainen häpeän noidankehä polttaa Lauria ja hänen kiusaajiaan. Älykästä Lauria ei hyväksytä ”tavallisten” joukkoon, eikä Lauri hyväksy ”ali-ihmisiä”.
Vastaus häpeään on ennen kaikkea nähdyksi, kuulluksi ja vastaanotetuksi tuleminen. Juuri tässä onkin lopulta Laurin pelastus. Osana urheilujoukkuetta hän saa vihdoin kokea vastavuoroisuutta, ”olla osa ihmisiä”, niin kuin Lauri itse asian muotoilee. Lauri löytää tien vapautua koulusurmafantasioistaan. Häpeän haavat kuitenkin jäävät, elävät yhä Laurissa valkoisen raivon ”reservinä”. Entä mitä on tapahtunut kiusaajien häpeälle? Ovatko he löytäneet tien vastavuoroiseen hyväksymiseen?
-Mikael Taylor, eetikko,
Avoin eettinen foorumi